Szomorú, de igaz: már régen nem menő az eBay
Az internetes cég, amely most a 25. születésnapját ünnepli, az online korszak mamutjai közé tartozik. A cég kaliforniai székhelyén nem uralkodik partihangulat: a konkurenciák, mint az Amazon és az Alibaba rég lehagyták az aukciós platformot, ami az évek során közönséges online piactérré vált. Az Amazon jelenleg 1.6 billió dolláros piaci értékével a világ legnagyobb online kereskedője. Az eBay a maga 40 milliárd dollárjával jóformán eltörpül mellette, még akkor is, ha a saját “robusztus” üzleti modelljét dícséri, és a karantén alatt valamelyest javultak a mutatói.
Valójában a konkurencia stabilan terjeszkedik, míg az eBay-en összességében csökken az eladások száma. Már az egykori fizetési partner, a PayPal öt évvel ezelőtti leválása óta egyértelmű, hogy az őskövület nem játszik többé az internetes cégek bajnoki ligájában. Nemrég még az apróhirdetési felületét is eladta 9.2 milliárd dollárért a norvég Adevinta platformnak.
“Az eBay elveszítette a kapcsolatot a vevőkkel” - szögezte le Marion von Kuczowski. “Az utóbbi években a menedzsment sok mindennel próbálkozott, de különösebb siker nélkül. Minden rendkívül szakmaiatlannak hat tőlük.” Az eBay-től számos főállású kereskedő pártolt el, mivel máshol kedvezőbb feltételekkel fogadták őket. Már csak a különlegesen bizarr kínálattal vonzza magára a vásárlók figyelmét.
Nem csoda, hogy a különleges tárgyak hozzátartoznak a cég történetéhez. Az alapító, az akkor 28 éves Pierre Omidyar legelsőként egy elromlott lézer pointert hirdetett meg 1995. szeptember 3-án. Egy napra rá érkezett az első érdeklődő az akkor még AuctionWeb néven működő weboldalra, aki 14.83 dollárt (mintegy 4500 forintot) kínált az eszközért. Omidyar zavarodottan kérdezte meg az ajánlattevőt, tudja-e, hogy egy elromlott lézer pointerre licitál? De minden stimmelt: a vevő ugyanis gyűjtötte az elromlott lézer pointereket. Az AuctionWeb 1997-ben kapta meg az eBay nevet.
Hegyilevegő konzervdobozban
Az áruk közt azóta is felbukkannak lenyűgöző, netán teljességel őrült darabok. Egy amerikai nő például a tulajdon fejét értékesítette 10.000 dollárért (mintegy 3 millió forintért), mint hirdetési felületet. Most egy online kaszinó címét viseli a homlokára tetoválva, akár egy vándorló hirdetőoszlop. Ugyanez a kaszinó árverezte el a “Ratze-Golfot”, azaz Benedek pápa egykori autóját is.
Csalók is használják az eBay-t, akik például konzervdobozba zárt hegyilevegőt árulnak a kínai nagyvárosok lakói részére. Netán egy már megkezdett sajtos szedvicset adnak el a hívőknek 22 ezer dollárért (6 millió 730 ezer forintért), mondván, hogy abban - sok fantázia segítségével - a Szűzanya arcképe is felfedezhető.
Ezzel együtt az eBay világszerte még mindig 182 millió aktív vásárlóval rendelkezik, és egyidejűleg körülbelül másfél milliárd ajánlatot találhatunk az oldalon. Ám a legjobb napjai már egyértelműen mögötte vannak. Emiatt von Kuczkowski-nak is vérzik a szíve. Szerinte az eBay az idők során olyanná vált, mint egy erőteljes márka. Mégis hátat fordított neki, és ma már a konkurenciánál árusít: “Bevallom, Amazonos csaj lettem.”