A nagy sneaker-business: így vidd sikerre a start-upodat!

Josh Luber 2015-ben alapította meg társával a StockX platformot, ahol sneakerekkel, azaz tornacipőkkel kereskednek. Öt évvel később a cég több milliárd amerikai dollárt ér, 1100 embert foglalkoztat és már nem közönséges tornacipőket, hanem másfajta különlegességeket is kínál a streetwear és a popkultúra világából. Hogyan sikerült mindezt összehozni? Luber 8 jó tanáccsal szolgált a sikerhez.
A nagy sneaker-business: így vidd sikerre a start-upodat!

1.Inkább lopj jót, mint hogy rosszat találj ki!

A StockX sikerének titka az üzleti modell: nem tettünk mást, mint hogy az tőzsdepiac elveit az értékpapírok helyett a fogyasztási cikkekre alkalmaztuk, szinte egy az egyben. Ebből semmi sem a saját találmányunk, lépésről lépésre követtük az előírásokat.

2. A társad a célodban osztozzon, ne feltétlenül a szenvedélyedben!

A társammal, Dan Gilberttel szinte egyszerre találtuk ki ugyanazt az ötletet. Pedig Dan-t nem érdekli a cipők világa. Már öt éve ismerem, és ennyi idő alatt soha nem láttam tornacipőt a lábán. Ellenben ugyanaz volt a koncepciója, mint nekem: egy olyan börze hasonló tárgyakból, ami a tőzsde elvei alapján működik, és egyszerre akár többezer aukció is zajlik rajta.

3. A sztárok befektetései előzzék meg a promóciót!

A legnagyobb érték számunkra, amit Eminem és Mark Wahlberg hozzáadott a StockX-hez, hogy maguk is beszálltak a bizniszbe. Még nagyon az elején jártunk, amikor Wahlber kiállított nekünk egy 10.000 dolláros csekket. Így már az elején létrehoztunk egy olyan támogatói közeget, ami a médiában is erősítette a pozíciónkat. Mark, Em, a családjuk és a barátaik a maguk módján mind hozzájárultak a vállalkozásunk felvirágoztatásához.

4. Ha elérkezik a megfelelő lehetőség, hagyj félbe minden mást!

Egy napon kaptam egy hívást: “Helló, Pharrell szeretne találkozni veled. Holnap el tudnál repülni LA-be?” Ekkor épp Detroit-ban voltam, az USA másik végén, a válaszom mégis egyértelmű “igen” volt. Vannak helyzetek, amikor a megfelelő válasz nem az, hogy “Lehetne ez inkább egy telefonhívás?” vagy “Kereshetnénk másik időpontot?” Az egyetlen elfogadható reakció, hogy “Persze, már indulok is a reptérre.” Hamar felismertem, hogy minden ember, márka és cég, amihez közünk lesz, jóval fontosabb a saját személyemnél.

5. Ne tartsd titokban az ötleteidet!

Három másik start-upot is alapítottam, ám távolról sem lettek olyan sikeresek, mint a StockX. Gyakran kérdezik, milyen tanáccsal szolgálnék a többieknek. Már az elejétől fogva fontos, hogy őszintén beszélj a terveidről! Sokan egy titoktartási szerződéssel kezdenék, de ez nem így működik. Senki nem lopja el az ötleteidet! A StockX sem volt új ötlet, mindössze lemásoltuk a tőzsepiac működését. Az ötletek önmagukban haszontalanok. Minden a megvalósításon múlik.

6. A rövid pihenők a legjobb barátaid!

Általában négy órát alszom éjszakánként, ezért napközben néha elbóbiskolok. Az irodámban van egy nagy kanapé, amin ilyenkor tíz percekre kinyúlok. Ezt a szokást otthon is bevezettem, ilyenkor tudok a gyerekeimmel beszélgetni és játszani is. A munkám legnehezebb része, hogy nem tölthetek elegendő időt a gyerekeimmel! Mióta ügyelek rá, hogy ez ne maradjon ki, jóval könnyebb megbirkózni vele.

7. Egy jó mix már félsiker!

A StockX egy újfajta piaci modell, az eBay és az Amazon keveréke. Az eBay-en az ember jó helyen jár, ha egyedi, különleges tárgyakat keres. Szeretnél egy Led Zeppelin-pólót 1972-ből? Akkor ott keresd! Az egyedi tárgyaknak nincsen piaci ára. Annyit érnek, amennyit a licitálók hajlandóak kifizetni értük. Az Amazont ugyanakkor a használati tárgyak uralják, amelyeket végtelen mennyiségben képesek utángyártani. A StockX egy köztes opciót kínál. A sneakerek a legjobb példa: amikor egy új modell megjelenik a piacon, a Nike csak egy bizonyos számban gyártja le. Ez lehet tíz, ezer, vagy egy millió darab, de a szám mindenképp korlátos.

8. Váltsd le magad, ha a céget érdeke ezt kívánja!

Tavaly nyáron visszaléptem a vezérigazgatói pozíciómból. Éppenséggel nem kerestük új CEO-t, ám egy nap felhívott Scott Cutler azzal a hírrel, hogy otthagyja az eBay-t. Ez egy egyszeri, fantasztikus lehetőség volt, egy szerencsés véletlen. Én egy start-up vezetője voltam, így nem szerettem volna egy részvénytársaság üzletvezetője lenni.

Szerző: a GQ nyomán Galambos Dániel

Kapcsolódó cikkek

Tíz tény az aranyról

Tíz tény az aranyról

Minden, amit eddig nem tudtál a legértékállóbb nemesfémről.

A nagy sneaker-business: így vidd sikerre a start-upodat!

A nagy sneaker-business: így vidd sikerre a start-upodat!

Josh Luber megosztja, hogyan juttatták dollármilliókhoz a tornacipők.

Szomorú, de igaz: már régen nem menő az eBay

Szomorú, de igaz: már régen nem menő az eBay

Egykor az internet elitjéhez tartozott, ám 25. születésnapjára lekörözte a konkurencia.